Incarnations of the political sinister. Diminishment of the space and the subject on the walls (1963) of Griselda Gambaro

Authors

  • Eleonora García Sánchez Universidad de Buenos Aires

Keywords:

Theater, Politics, Power, Space, Gambaro

Abstract

The metaphoricity of the first years of the production of Griselda Gambaro is indicated as the fundamental characteristic of its textuality, so the implementation of the absurdist universe in its version of threat requires an active reader who is willing to work on a hermeneutical task that originates in the indeterminacies of the text. The everyday and at the same time sinister universe constitutes the hard core on which are structured the dominant theme around the power games and the organization of the victim-perpetrator dyad.

The purpose of this paper is to analyze Las Paredes (1963), Gambaro's first theatrical text, based on the figure of the sinister as an anticipatory mechanism of the totalitarian regime in Argentina from 1962 until the definitive advent of democracy, and whose textual functioning appears organized on the progressive diminishment of the real space represented, as well as on the referential opacity of the characters' language, both procedures which contribute to the exercise of a sovereign power that strips the subjects of their identity while reserving the right to life and death.

Author Biography

Eleonora García Sánchez, Universidad de Buenos Aires

Eleonora Soledad García, se desempeña actualmente como Profesora en Enseñanza Media y Superior en Artes en instituciones públicas y privadas, dictando cursos de análisis de la imagen cinematográfica, poéticas teatrales y teorías del arte para Extensión Universitaria de la Facultad de Filosofía y Letras. Investigadora y curadora independiente, con especialización en perspectivas de género, participa como expositora en congresos y jornadas nacionales e internacionales. Al presente integra el Proyecto de Adscripción a la Cátedra Análisis de Películas y Crítica cinematográfica, y se encuentra próxima a graduarse en la Lic. en Artes Combinadas de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Participa además en proyecto de investigación nucleado en GETEA (Grupo de Estudios de Teatro Iberoamericano y Argentino) acerca de los comienzos de la enseñanza de la dramaturgia en la Argentina.

References

Historia de la sexualidad; M. Foucault

Iconografías malditas, imágenes desencantadas; E. Gruner

La esccena del poder; S. Tarantuviez

Cien años de teatro argentino; O. Pellettieri

Paradigma de crisis: la obra dramática de Griselda Gambaro; D. Taylor

Published

2019-12-30

How to Cite

Sánchez, E. G. (2019). Incarnations of the political sinister. Diminishment of the space and the subject on the walls (1963) of Griselda Gambaro. AURA. Revista De Historia Y Teoría Del Arte, (10), 73–81. Retrieved from https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/697