(Dis) functions of the playwright

Authors

  • Hugo Salcedo Larios Universidad Iberoamericana Ciudad de México

Keywords:

autor dramático, espectacularidad, teatro latinoamericano, historia del teatro, espectador

Abstract

The purpose of this article is to state the role of the dramatic author in some episodes of theatrical history in the West, which at the mercy of the new provisions derived from the various aesthetic paths of art and theater, will move from its privileged stay as a central figure within the spectacular nature. The playwright abandons his tutelary space to join other tasks defined from his role as "dramaturgist" in the German model, or participating in the collective creation of specific relevance in Latin American theater. The text highlights some presences of the dramatic author in the theatrical phenomenon to consider that in the process of construction of the spectacular sense, the public will finally be the definitive collaborator, settling himself as the authentic co-author of the stagings.

Author Biography

Hugo Salcedo Larios, Universidad Iberoamericana Ciudad de México

Académico de Tiempo Completo en el Departamento de Letras de la Universidad Iberoamericana Ciudad de México.

References

Amigó Borrás, S. (2019). El libro de Mallarmé y la muerte del poeta. Recuperado de https://www.uv.es/samigo/literatura2.htm

Aristóteles (1999). Arte Poética. México: Editores Mexicanos Unidos.

«Autor». (2019). Recuperado de http://etimologias.dechile.net/?autor.

Barthes, R. (1974). El placer del texto y Lección inaugural. México: Siglo veintiuno editores.

Barthes, R. (2018). La muerte del autor. Recuperado de http://www.cubaliteraria.cu/revista/laletradelescriba/n51/articulo-4.html.

Castro, E. (2011). Diccionario Foucault. Temas, conceptos y autores, Buenos Aires, Argentina: Grupo editorial Siglo veintiuno.

Goutman, A. (1992). Teatro y liberación. México: INBA / Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Teatral “Rodolfo Usigli”.

Lessing, G. E. (1997). Dramaturgia de Hamburgo, México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Luckhurst, M. (2008). La palabra que empieza con D. Dramaturgia, dramaturgismo y asesoría literaria en el teatro desde el siglo XVIII, ed. y trad. Ignacio García May, Madrid, España: Fundamentos.

Macgowan, K. y Melnitz, W. (2016). Las edades de oro del teatro, México: Fondo de Cultura Económica.

Monleón, J. (1978). América Latina: teatro y revolución. Caracas, Venezuela: Ateneo de Caracas – Centro Latinoamericano de Creación e Investigación Teatral.

Patrice, P. (1998). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología, Barcelona, España: Paidós.

Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo, México: Paso de gato.

Pazo, L. (2019). “Guía de lectura”, Seis personajes en busca de autor. Recuperado de http://www.longseller.com.ar/recursos/g-2202.pdf.

Pirandello, L. (2019). Seis personajes en busca de autor. Recuperado de http://biblio3.url.edu.gt/Libros/6%20personajes%20en%20busca%20de%20un%20autor.pdf.

Ubersfeld, A. (s.f.). La escuela del espectador, Madrid, España: Asociación de Directores de España.

Published

2019-09-18

How to Cite

Larios, H. S. (2019). (Dis) functions of the playwright. AURA. Revista De Historia Y Teoría Del Arte, (9), 108–123. Retrieved from https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/623

Issue

Section

Dossier