Tenacious remnants and steaming disobedience: or how the bolivian documentalists of the eighties made their own the anarchist memory (s)

Authors

  • María Aimaretti CONICET-Universidad de Buenos Aires

Keywords:

Videlo boliviano, Testimonio, Memorias residuales, Historia amarquista

Abstract

As part of a broader research focused on a series of videographic cases that address the history of work in Bolivia during the first decades of the 20th century, made by young female video-makers during the 1980s, this article aims to reconstruct material conditions and practices that made Voices of freedom (Raquel Romero, 1989) possible, as well as the socio-historical framework in which it was inserted, the forms of interaction with institutional projects (public and private) and the senses about the past that were mobilized to its around. As in A each night follows a dawn (Cecilia Quiroga and THOA, 1986) and Everlasting flower (Liliana De la Quintana, 1988), the purpose of the audiovisual is the visibility of trajectories and ways of grouping anarchists that, being prior to the Revolution of 1952, were deliberately disparaged and/or excluded in the hegemonic narratives of both political history and the workers —where the party-state (Revolutionary Nationalist Movement), union (Central Obrera Boliviana) and masculine perspectives prevailed. The purpose of the team that made the video is to raise awareness and sensitize grassroots organizations and popular sectors about the originality of this tradition of struggle and to challenge a present of social atomization, hopelessness and lack of utopias. After mapping the historical scenario in which the audiovisual emerged and describing its conditions of possibility, we will present a conceptual perspective based on the thoughts of Enzo Traverso, Michael Pollak and Nelly Richard from which to understand the main narrative strategies of the video —the testimonies of the and the old libertarian artisans and their respective recreations– for, in the last section, to advance in the analysis of the video, observing its particularities in visual and soty terms.

Author Biography

María Aimaretti, CONICET-Universidad de Buenos Aires

María Aimaretti es Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires (2015). Licenciada y profesora en Artes Combinadas, diploma de honor 2009. Fue becaria doctoral del CONICET entre 2010 y 2014 y becaria postdoctoral entre 2015 y 2017. Actualmente es investigadora asistente por el mismo organismo. Adscripta a la cátedra de Historia del Cine Latinoamericano y Argentino (2010-2012), se desempeña como docente concursada en dicha materia desde 2013 a la actualidad. Integrante del grupo de investigación CiyNE (2007-2014), e investigadora invitada en UNTREF (2011-2014). Miembro desde 2010 a 2016 del comité editorial dela Revista Cine Documental. Actualmente participa del grupo de estudios “Arte, cultura y política en la Argentina reciente” coordinado por Ana Longoni y Cora Gamarnik. Miembro de la Asociación Argentina de Estudios sobre Cine y Audiovisual y de la Red de Investigadores sobre Cine Latinoamericano. Ganadora del primer premio en el Concurso de Ensayos sobre Cine Argentino “Domingo Di Núbila” (2016) auspiciado por el INCAA y AsAECA. Es investigadora en los institutos Gino Germani y Artes del Espectáculo, ambos de la UBA. Sus áreas de reflexión se vinculan, por un lado, con las relaciones entre arte y política en América Latina, a propósito de las representaciones de la violencia, la historia y la memoria. Y por otro, con las vinculaciones entre cultura popular y cultura masiva en el cine argentino, atendiendo especialmente a las figuraciones de lo femenino.

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Published

2019-09-18

How to Cite

Aimaretti, M. (2019). Tenacious remnants and steaming disobedience: or how the bolivian documentalists of the eighties made their own the anarchist memory (s). AURA. Revista De Historia Y Teoría Del Arte, (9), 181–203. Retrieved from https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/617

Issue

Section

Studies