At the edge of style. Jorge Mañach and the challenges for a theory of art in Cuba

Authors

  • Yaneidys Arencibia Coloma Centro de Estudios Sociales, Cubanos y caribeños, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Oriente

Keywords:

art theory, Jorge Mañach, electivism, long duration, history and style

Abstract

The theory of art is an academic discipline that has had litle development in Latin America and its evolution has been resolved in the import of models alien to the reality of our continent. In this sense, for a theory of art in history and style, Jorge Mañach, examines in this volume, the presence of theoretical and methodological elements that allow to base the contribution of this author to it. The Electivism, the Long Duration and the Theory of the historical circumstantiality of the style are exposed, by virtue of specifying the method used and the historiographical conception that supports its proposal. Sustained by the hermeneutic method, the logic of the theoretical systematization carried out is stated, to reveal the contribution of Jorge Mañach to the theory of art starting from the enunciation of his theory of the historical circumstantiality of the style.

References

• ACHA, JUAN (1993). Las culturas estéticas de América Latina. México D.F.: UNAM.

• AGUIRRE ROJAS, CARLOS A (1993) La escuela de los Annales. Ayer, hoy, mañana. España: Ediciones Montesinos.

• ARENCIBIA COLOMA YANEIDYS (2012). El pensamiento cultural cubano de la República. ¿Teoría del arte en el Caribe? Alemania: Editorial Académica Española.

• COLOMBRES, ADOLFO (2012). Teoría transcultural de las artes visuales. La Habana: Ediciones ICAIC.

• ESCOBAR, TICIO (2012). La belleza de los otros. Arte indígena del Paraguay. La Habana: Fondo editorial Casa de las Américas. Casa de las Américas.

• FERNÁNDEZ RETAMAR, ROBERTO (1979). Para una teoría de la literatura hispanoamericana. La Habana: Cuadernos Casa.

• GARCÍA CANCLINI, NÉSTOR (1979). La Producción Simbólica. Teoría y Método en Sociología del Arte. México: Siglo XXI Editores.

• KULTERMANN, UDO (1990). Historia de la Historia del Arte. Madrid: Ediciones Akal, S.A.

• MAÑACH ROBATO, JORGE (1925). La pintura en Cuba. La Habana: Sindicato de Artes Gráficas.

• ______________ (1944). Historia y estilo. La Habana: Editorial Minerva.

• ______________ (1959). Paisaje y pintura en Cuba. Madrid: Artes Gráficas Ibarra.

• MIR, PEDRO (1979). Fundamentos de teoría y crítica de arte. Santo Domingo: Publicaciones de la Universidad Autónoma de Santo Domingo, Volumen CCLXVI.

• MORASWKI, STEFAN (20016). De la estética a la filosofía de la cultura. Selección y traducción del polaco, Desiderio Navarro.1ra Ed. San José, C.R.: TEOR/ética. La Habana. Cuba: Centro Teórico-Cultural Criterios.

• OCAMPO, ESTELA y MARTÍ PERAN (1991). Teorías del arte. Barcelona: Icaria Editorial.

• SEGREO, RIGOBERTO y MARGARITA SEGURA (2012). Más allá del mito. Jorge Mañach y la Revolución cubana. Santiago de Cuba: Colección Diálogo. Editorial Oriente.

• SOTO Y SAGARRA, LUIS DE (1943). Filosofía de la Historia del Arte (I). La Habana: Publicaciones de la Universidad de La Habana. Editorial Lex.

• TAINE, HYPPOLYTE A. ([1865] 1946). Filosofía del arte. Barcelona: Iberia Ed.

• TORRES CUEVAS, EDUARDO et al (2002). La Historia y el oficio de historiador. La Habana: Imagen Contemporánea.

• VENTURI, LIONELLO (1949). Historia de la crítica de arte. Buenos Aires: Editorial Poseidón.

Published

2018-08-24

How to Cite

Coloma, Y. A. (2018). At the edge of style. Jorge Mañach and the challenges for a theory of art in Cuba. AURA. Revista De Historia Y Teoría Del Arte, (7), 126–142. Retrieved from https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/553