The notion of vanguard in perspective: a historiographic analysis

Authors

  • Verónica Capasso Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

vanguard, art, modernity-postmodernity, historiography

Abstract

In this paper we propose to analyze the notion of artistic vanguard, its scope and limits, within the framework of the debate on modernity and postmodernity. For this, the position of diferent authors will be taken. The centrality of avant-garde art was to have questioned the traditional modes of production, circulation and reception of art and to have postulated the capacity of art as an agent of radical transformation of society. The work is structured in a series of sections in which they develop how diferent authors (art historians, critics, semiologists) have understood and understand the avant-gardes. In particular, we will take the contributions of Edoardo Sanguineti and Oscar Steimberg on the one hand and Peter Bürger and Hal Foster on the other. They delineate, from diferent perspectives, the avant-garde concept, providing contributions and reflections on them. An analysis is then proposed from the confrontation between the authors, starting from the idea that Sanguineti and Bürger propose a more negative trend argumentation with respect to the vanguards product of the "romantic" vision that they have over them. Steimberg and Foster, on the other hand, although they recognize their limits, can analyze the avant-garde critically, revaluing them.

Author Biography

Verónica Capasso, Universidad Nacional de La Plata

Magister en Ciencias Sociales y Doctoranda en Ciencias Sociales, Profesora en Historia del arte y Licenciada en Sociología por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Posee un Diploma en Cultura Brasileña (Universidad de San Andrés). Es Ayudante diplomada en la cátedra Cultura y sociedad de la UNLP y becaria doctoral. Coordinó seminarios de posgrado presenciales y virtuales. Es miembro de la Sub-Área Arte, estética y política, perteneciente al Área de Estudios Políticos Latinoamericanos (UNLP) y de la Red de Estudios Visuales Latinoamericanos (ReVLaT). Ha publicado numerosos trabajos académicos en el marco de su trabajo de investigación en Sociología e Historia del Arte. 

References

Adorno, T. W. (2004) Teoría estética. Madrid: Akal.

Bürger, P. (1987) “La obra de arte vanguardista”, en Teoría de la vanguardia. Barcelona: Península.

Casullo, N. (2004) “La escena presente: debate modernidad-posmodernidad”, en Itinerarios de la Modernidad. Corrientes del pensamiento y tradiciones intelectuales desde la ilustración hasta la posmodernidad. Buenos Aires: Eudeba.

Cippolini, R. (2011) "Introducción. Apuntes para una teoría del manifiesto", en: Manifiestos argentinos. Políticas de lo visual, 1900-2000. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Danto, A. (1999) “Introducción”, en: Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia. Barcelona: Paidós.

Foster, H. (2001) “¿Quién le teme a la neovanguardia?, en: El retorno de lo real. La vanguardia a finales del siglo. Madrid: Akal.

Sanguinetti, E. (1969) “De la vanguardia”, en: Vanguardia, ideología y lenguaje. Caracas: Monte Avila.

Steimberg, O. (2001) “Sobre vanguardia, hipocresía y cinismo”, en Ramona, n°15, pp. 42-45. Disponible en:

http://70.32.114.117/gsdl/collect/revista/index/assoc/HASH63fc/bd0fcf7a.dir/r15_18nota.pdf

Steimberg, O. (1999) “Vanguardia y lugar común: sobre silencios y repeticiones en los discursos artísticos de ruptura”, Syc, nº 9/10, Buenos Aires. S/p. Disponible en: https://es.scribd.com/document/59267561/Vanguardia-y-Lugar-Comc3ban

Vattimo G. (9 de noviembre de 1993) “De la estética a la historia”, Página 12, p. 12.

Published

2018-08-24

How to Cite

Capasso, V. (2018). The notion of vanguard in perspective: a historiographic analysis. AURA. Revista De Historia Y Teoría Del Arte, (7), 143–155. Retrieved from https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/545