Crime Fiction and Video on Demand Platforms: Exploratory Reflections from the Netflix Catalog (Argentina, 2018-2021).

Authors

  • Martina Guevara Universidad de Buenos Aires, CONICET
  • Hernán Maltz Universidad de Buenos Aires, CONICET
  • Mariano Rodríguez Universidad de Buenos Aires
  • Martina Sclauzero Universidad de Buenos Aires

Keywords:

crime fiction, platforms, serial fiction, films, Netflix, Argentina.

Abstract

We study the presence of crime fiction on Netflix (a task that is part of a broader concern about the intersection between discursive genres and the availability of audiovisual content on streaming on demand platforms). First, we establish three initial frames of reference: theories on discursive genres, studies on crime fiction narratives, and studies on digital platforms. Second, we contemplate a series of problematic dimensions that Netflix content presents for an academic approach: the self-classification, the transient availability, the tension between the global and the local, and the possibility of a formal analysis. Third, we move forward in the examination of a corpus of six Argentine Netflix Originals contents (four serial fictions, Edha, Apache: la vida de Carlos Tévez, Puerta 7 and El reino, and two films, Crímenes de familia and La corazonada, all of them released between 2018 and 2021), with emphasis on six cores of relevance, including technical, aesthetic, representational and linguistic aspects. Among the conclusions, we reach, on one hand, to a methodological research option that could be replicated in future studies on corpuses in other countries and regions; on the other hand, the specific analysis of the selected corpus allows us to notice a set of significant particularities of Argentine Netflix contents, such as the inclusion of established casts and directors, the aesthetic and linguistic disambiguation or the treatment of current affairs. This last perspective calls for a cautious analytical principle, far from interpretations that only highlight the standardization of contents, as well as those that only insist on the revolutionary nature of the platform.

References

Aguilar, G. (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Santiago Arcos editor.

Alvarez, R. (2014, 17 de julio). De profesión tagger: todo el día viendo Netflix para mejorar su algoritmo. Xataca. https://www.xataka.com/streaming/de-profesion-tagger-todo-el-dia-viendo-netflix-para-mejorar-su-algoritmo.

Aprea, G., y Kirchheimer, M. (2019). Del Plan Operativo de Fomento a Netflix. Transformaciones de las narraciones seriadas argentinas en la última década. Toma Uno, 7, 15-29. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/26181/29488

Bajtín, M. (2011). El problema de los géneros discursivos. Estética de la creación verbal. Siglo Veintiuno. 245-290.

Bauso, M. (2019, 25 de agosto). Mitos y realidades de “Apache”, la serie sobre la vida de Carlos Tévez. Infobae. https://www.infobae.com/teleshow/infoshow/2019/08/25/mitos-y-realidades-de-apache-la-serie-sobre-la-vida-de-carlos-tevez/

Benavides Almarza, C. F., y García-Béjar, L. (2021). ¿Por qué ven Netflix quienes ven Netflix?: experiencias de engagement de jóvenes mexicanos frente a quien revolucionó el consumo audiovisual. Revista de Comunicación, 20 (1), 29-47. https://revistadecomunicacion.com/article/view/2125/1987

De Rosso, E. (2012). Nuevos secretos. Transformaciones del relato policial en América Latina. 1990-2000. Liber.

De Rosso, E. (2018). En el octavo círculo: ficciones policiales argentinas. Jitrik, N. (dir.), Historia crítica de la literatura argentina, Monteleone, J. (dir. de vol.), Una literatura en aflicción (Vol. 12). Emecé. 617-652.

Feijoo, S. (2018, 18 de marzo). Cuando la moda incomoda. Tiempo Argentino. https://www.tiempoar.com.ar/espectaculos/cuando-la-moda-incomoda/

González, L. R. (2020). Netflix, “más acá” de los contenidos: la interfaz y la plataforma. La Trama de la Comunicación, 24 (1), 147-164. https://latrama.fcpolit.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/721/487

Habjan, J. (2016). Introduction: Globalizing Literary Genres. Habjan, J., y Imlinger, F. (eds.), Globalizing Literary Genres: Literature, History, Modernity. Routledge. 1-14.

Heredia-Ruiz, V., Quirós-Ramírez, A. C. y Quiceno-Castañeda, B. E. (2021). Netflix: catálogo de contenido y flujo televisivo en tiempos de big data. Revista de Comunicación, 2021, 20 (1), 117-136. https://revistadecomunicacion.com/article/view/2149/1992

Lafforgue, J., y Rivera, J. B. (1996). Asesinos de papel. Ensayos sobre narrativa policial. Colihue.

Lafforgue, J. (2016). Repensar el policial hoy en la Argentina. Setton, R., y Pignatiello, G. (comps.), Crimen y pesquisa. El género policial en la Argentina (1870-2015): literatura, cine, televisión, historieta y testimonio. Título. 45-56.

Lisica, F. (2020, 24 de febrero). “Puerta 7”: La versión Netflix de las barras bravas. Página/12. https://www.pagina12.com.ar/249201-puerta-7-la-version-netflix-de-las-barras-bravas

Lobato, R. (2019). Netflix Nations. The Geography of Digital Distribution. New York University Press.

Mastrini, G., y Krakowiak, F. (2021). Netflix en Argentina: expansión acelerada y producción local escasa. Comunicación y Sociedad, 18, 1-23. http://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/e7915/6319

Mattalia, S. (2008). La ley y el crimen. Usos del relato policial en la narrativa argentina (1880-2000). Iberoamericana, Vervuert.

McDonald, P. (2000). The star system. Hollywood’s production of popular identities. Wallflower.

Moguillansky, M. (2019). Tiempo de ocio y consumos audiovisuales en la era de Netflix. Kelly Hopfenblatt, A., Montes, V. A., y Rud, L. (comps.), Actas de las I Jornadas Nacionales del Área de Investigaciones en Cine y Artes Audiovisuales del Instituto de Artes del Espectáculo. El audiovisual argentino: expansión industrial y convergencia de medios. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (AsAECA), Instituto de Artes del Espectáculo Raúl H. Castagnino (Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires). 68-81. http://iae.institutos.filo.uba.ar/sites/iae.institutos.filo.uba.ar/files/Actas%20IAE-ASAECA_0_0.pdf

Morello, A. (2021, 13 de agosto). Claudia Piñeiro: “Cuando escribíamos ‘El Reino’ nos pasaba que la realidad nos pisaba los talones”. Filo.news. https://www.filo.news/cine-y-series/Claudia-Pineiro-Cuando-escribiamos-El-Reino-nos-pasaba-que-la-realidad-nos-pisaba-los-talones-20210813-0059.html

Neira, E. (2018). Impacto del modelo Netflix en el consumo cultural en pantallas: Big Data, suscripción y long tail. Anuario AC/E de cultura digital, 2018, 68-79. https://www.accioncultural.es/media/2018/ebook/Anuario/5_ElenaNeira.pdf

Ponce, N. (2013). Diagonales del género. Estudios sobre el policial argentino. El Colegio de San Luis.

Rivera, J. B. (1996). La temática policial en el cine argentino. Lafforgue, J., y Rivera, J. B., Asesinos de papel. Ensayos sobre narrativa policial. Colihue. 201-207.

Setton, R. (2012). Los orígenes de la narrativa policial en la Argentina: recepción y transformación de modelos genéricos alemanes, franceses e ingleses. Iberoamericana, Vervuert.

Soria, C. (2021a, 19 de marzo). De la Televisión Pública a Netflix: el caso de El Marginal. [ponencia]. V Jornadas de Investigación del Instituto de Artes del Espectáculo. Buenos Aires, Argentina.

Soria, C. (2021b). Nuevas dinámicas de producción de la narrativa seriada argentina: el policial negro y la dimensión temporal en El jardín de bronce. Series. International Journal of TV Serial Narratives, VII (2), 49-60.

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Caja Negra.

Todorov, T. (1988). El origen de los géneros. Garrido Gallardo, M. A. (ed.), Teoría de los géneros literarios. Arco/Libros. 31-48.

Warshow, R. (2001). The Immediate Experience: Movies, Comics, Theatre & Other Aspects of Popular Culture. Harvard University Press.

Filmografía

Burman, D. (dir.). (2018). Edha. [Serie]. Argentina: Oficina Burman y Mediapro.

Caetano, I. A. (dir.). (2020). Puerta 7. [Serie]. Argentina: Pol-Ka.

Caetano, I. A., y Goldar Parodi, N. (dirs.). (2019). Apache: la vida de Carlos Tévez. [Serie]. Argentina: Torneos.

Montiel, A. (dir.). (2020). La corazonada. [Película]. Argentina: FAM Contenidos, Media Corinthian y Cindy Teperman.

Piñeyro, M., y Cohan, M. (dirs.). (2021). El reino. [Serie]. Argentina: K&S Films.

Schindel, S. (dir.). (2020). Crímenes de familia. [Película]. Argentina: Buffalo Films, Magoya Films y Tieless Media.

Published

2022-07-14

How to Cite

Guevara, M., Maltz, H., Rodríguez, M., & Sclauzero, M. (2022). Crime Fiction and Video on Demand Platforms: Exploratory Reflections from the Netflix Catalog (Argentina, 2018-2021). AURA. Revista De Historia Y Teoría Del Arte, (15), 87–108. Retrieved from https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/1037