Potentialities and limitations of the organization of artistic work in cooperatives. The case of the performing arts in Bahía Blanca (Argentina)

Authors

  • Viviana Silvia Leonardi Puelles Universidad Nacional del Sur, Departamento de Economía
  • María Emilia Estrada Urbano Universidad Nacional del Sur, Departamento de Economía
  • Daniela Llera Oviedo Universidad Nacional del Sur, Departamento de Economía

Keywords:

artistic production, self-management, associative strategies, work cooperatives, cultural cooperatives

Abstract

Bahía Blanca is located in the southwest of the Province of Buenos Aires. Its high connectivity, its population size and the offer of services it possesses (educational, recreational, health, cultural and sports, among others) have consolidated it into one of the most solid and dynamic economic, social and cultural centers in the south of the country. In Bahía Blanca, the artistic activity is thriving and developing as an alternative that boosts the economic activity of the city. Thus, the culture is reflected in various artistic languages such as music, dance, sculpture, painting, drawing, photography, projections and audiovisual productions, which are combined in the different circuits of the city. The development of the artistic production, specifically of the performing arts, has allowed the implementation of associative actions embodied in the formation of numerous independent groups, which seem to be governed by the transience, precariousness and informality of work. Therefore, the objective of this research is to analyze the potential and limitations for the organization of the work of local artists, particularly in work cooperatives. The research has an exploratory and descriptive character, since there is no background in the subject. It works with primary information obtained from semi-structured surveys aimed specifically at local artists. Finally, the results of the fieldwork allow inferring that in the performing arts a paradox is visualized: while production requires collective, associative and cooperative work, this does not end in the development of work cooperatives.

Author Biographies

Viviana Silvia Leonardi Puelles, Universidad Nacional del Sur, Departamento de Economía

Magister. Profesor Adjunto,  Investigador en Economía de la Cultura y Economía del Turismo, Departamento de Economía, Universidad Nacional del Sur, Investigadora del IIESS (Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur (IIESS-UNS_CONICET), Bahía Blanca, Argentina. Currículo: http://www.economia.uns.edu.ar/docente/leonardi-viviana-s/ E-mail: Viviana.leonardi@uns.edu.ar

María Emilia Estrada Urbano, Universidad Nacional del Sur, Departamento de Economía

Lic. en Economía y Dra. en Geografía. Coord. de la Maestría en Desarrollo y Gestión Territorial (UNS). Depto. de Economía (UNS). E-mail: emilia.estrada@uns.edu.ar

Daniela Llera Oviedo, Universidad Nacional del Sur, Departamento de Economía

Profesora en Economía. Ayudante de Docencia A ordinario con dedicación simple . Profesorado de Economía. Institución: Universidad Nacional del Sur, departamento de Economía.  Profesora titular en la materia “Economía Social”. Carrera: Trabajo Social. Institución: Instituto María Auxiliadora. Docente de nivel secundario en diversas escuelas de gestión pública y privada.

References

Ardenghi, Verónica. (2008). Arte, trabajo y educación. Revista Arte e investigación, 6: 81-85. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/-10915/19892/Art,%20trabajo%20educaci%F3n.pdf?sequence=1

Asuaga, C., Lecueder, M., & Vigo, S. (2005). Las artes escénicas y la teoría general del costo. In Anais do Congresso Brasileiro de Custos-ABC.

Bayardo, R. (1992). Economía de la escena. Las cooperativas de teatro. Cuadernos de antropología social, (6). DOI: http://dx.doi.org/10.34096%2Fcas.i6.4829

Bonet, L., & Planas, A. V. (2009). La estructura de mercado del sector de las artes escénicas en España. Estudios de economía aplicada, 27(1), 199-223.

Casasnovas, A. A., Pereira de Lucena, M. J., & Ré, N. E. (2010). La vocación, el trabajo y la vida. Disponible en: http://dspace.uces.edu.ar:8180/jspui/-bitstream/123456789/909/3/La_vocaci%C3%B3n_el_trabajo.pdf

González, A. (2011). Producción artística, creación artística y práctica artística. Montaje de un diferencial. Disponible en: https://lysisundkritik.wordpress.com/2011-/07/01/produccion-cultural-creacion-artistica-como-produccion-y-practica-artistica/

Ibargoyen, I. (2018). Arte y trabajo: reflexiones iniciales en torno al sentido político de la conformación de las cooperativas de trabajo artístico en Uruguay. Encuentros Latinoamericanos (Segunda Época) ENCLAT ISSN 1688-437X, 2(1), 55-72.

Infantino, J. (2011). Trabajar como artista. Estrategias, prácticas y representaciones del trabajo artístico entre jóvenes artistas circenses. Cuadernos de antropología social, (34), 141-163. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1809/180922374007.pdf

Lienny García Pedraza, y Otros (2017). Las cooperativas y su impacto en el desarrollo local. Una visión de actores locales. 13º Congreso Nacional de estudios del trabajo, ASET. Buenos Aires. Disponible en: https://www.aset.org.ar/2017/ponencias/11_Garcia.pdf

Maura, K. (2015). Trabajo Asociativo y actuación: las cooperativas teatrales y la gratuidad crónica del trabajo actoral. XI Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Disponible en: http://cdsa.aacademica.org/000-061/534.pdf

Montes, V. L., & Ressel, A. B. (2003). Presencia del cooperativismo en Argentina. Revista UniRcoop, 1.

Palma, L. A., & Aguado, L. F. (2010). Economía de la cultura. Una nueva área de especialización de la economía. Revista de Economía Institucional, 12(22).

Plennerth, M., & Natalia, A. (2014). Las cooperativas sociales como herramientas de integración socio-laboral de sectores vulnerables. Disponible en https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/9803/1/TTS_MachadoPlennerthAna.pdf

Rodríguez Álvarez, María Pilar (2013). Las sociedades Cooperativas y la actividad económica en torno al Patrimonio cultural. RIIPAC: Revista sobre Patrimonio Cultural, (2), 147 - 173 Disponible en: http://www.eumed.net/rev/riipac.

Sala Rios, Mercè, Torres Solé, Teresa y FARRÉ PERDIGUER, Mariona. 2015. «El empleo de las cooperativas. Un análisis comparativo de sus fases cíclicas y de su grado de sincronización». CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa 83: 115-142. Disponible en línea en: http://www.redalyc.org/html/174/17440036006/

Sapiro, G. (2012). La vocación artística entre don y don de sí. Trabajo y sociedad, (19), 503-508. Disponible en línea en: https://www.redalyc.org/pdf/3873/387334691033.pdf

Stolovich, L., Lescano, G., & Mourelle, J. (1997). La cultura da trabajo: entre la creación y el negocio: economía y cultura en el Uruguay. Editorial Fin de Siglo.

Throsby, D. (1994). The production and consumption of the arts: A view of cultural economics. Journal of economic literature, 32(1), 1-29.

Silva Pablo (2015). Cooperativas teatrales: realidad o eufemismo?.Disponible en línea en: https://silva.com.ar/cooperativas-teatrales-realidad-o-eufemismo/

Yúdice, G. (2002). El recurso de la cultura (p. 268). Barcelona: Gedisa.

Zarauza, D. (2016). Pensar el arte como trabajo. La autogestión y nuevas posibilidades laborales para los artistas. Cuadernos de antropología social, (44), 83-99. Disponible en línea: http://revistascientificas.filo.uba.ar-/index.php/CAS/article/view/3582/3289

Published

2020-09-13

How to Cite

Puelles, V. S. L., Urbano, M. E. E., & Oviedo, D. L. (2020). Potentialities and limitations of the organization of artistic work in cooperatives. The case of the performing arts in Bahía Blanca (Argentina). AURA. Revista De Historia Y Teoría Del Arte, (11), 45–64. Retrieved from https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/690