The Superior Institute of Arts of the National University of Tucumán: dialogues between province and nation in the project of cultural modernization of the first Peronism (1946-1952)

Authors

  • Pablo Fasce

Keywords:

Tucumán, Artistic education, modernization, Spilimbergo, Peronism

Abstract

This article focuses on the aesthetic-pedagogical project of the Higher Institute of Arts in the period from 1946 to 1952. Created within the National University of Tucumán during the Rectorate of Horacio Descole, the institute devised an unprecedented artistic education proposal neither in the province nor in the country and that was framed in a plan of general reform of the university. The research reconstructs the framework of ideas in which the institute's project was designed, the role of the teachers who were part of it and its effects on the cultural field of the province.

References

AAVV (1999), Spilimbergo, Buenos Aires, Fondo Nacional de las Artes

ALBORNOZ, Darío (1997), Fotografía (historia viviente). Tucumán 1930/1970, Tucumán, UNT

ARTUNDO, Patricia (1997), “Alfredo Guttero en Buenos Aires. 19271932”, en AAVV, Arte argentino del siglo XX, Buenos Aires, FIAAR

BELEJ, Cecilia (2009), Muros en disputa. Un estudio de los murales del Automóvil Club Argentino y Galerías Pacífico (tesis de maestría), Buenos Aires, IDAES-UNSAM (mimeo)

BELTRAME, Carlota (2012), “La mano, la cabeza. La escena tucumana. Gloria y decadencia de un paradigma académico”, en BALDASARRE, María Isabel y DOLINKO, Silvia (eds), Travesías de la imagen. Historias de las artes visuales en la Argentina, Buenos Aires, EDUNTREF

BRAVO, María Celia y HILLEN, Mirta (2012), “El proyecto universitario de Descole y el desarrollo regional, 1946-1951”, en GUTIÉRREZ, Florencia y

RUBINSTEIN, Gustavo (comps.), El primer peronismo en Tucumán. Avances y nuevas perspectivas, Tucumán, EDUNT

CARLI, Sandra (2004), “Imágenes de una transmisión: Lino Spilimbergo y Carlos Alonso”, en DIKER, Gabriela y FRIGERIO, Graciela (eds), La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos: un concepto de la educación en acción, Buenos Aires-México, Ediciones Novedades Educativas

DÉRCOLI, Julián (2014), La política universitaria del primer peronismo, Buenos Aires, Punto de Encuentro

DOLINKO, Silvia (2012a), Arte plural. EL grabado entre la tradición y la experimentación. 1955-1973, Buenos Aires, Edhasa

DOLINKO, Silvia (2012b), “Entre las publicaciones culturales y el salón: el caso de las xilografías de Víctor Rebuffo”, en Avances. Revista de artes, Córdoba, UNC, nº19

ESPINOSA, Roberto (2006), La cultura en el Tucumán del siglo XX. Diccionario monográfico, Tucumán, UNT

FANTONI, Guillermo (2014), Berni entre el surrealismo y Siqueiros: figuras, itinerarios y experiencias de un artista entre dos décadas, Rosario, Beatriz Viterbo

GARCÍA MARTÍNEZ, J.A. (1985), Arte y enseñanza artística en la Argentina, Buenos Aires, Fundación Banco de Boston

GLUZMAN, Georgina (2016), “La Cárcova después de Cárcova”, en Ernesto de la Cárcova (catálogo de exposición), Buenos Aires, MNBA

MALAGA, Pamela (1998), Breve historia de la Facultad de Artes, Tucumán, UNT

MALAGA, Pamela (2000a), “Objetos y certámenes artísticos: el Salón de Tucumán”, en La Generación del Centenario y su proyección en el noroeste argentino (1900-1950). Actas de las III jornadas, Tucumán, Centro Cultural Alberto Rougés

MALOSETTI COSTA, Laura (2006), Collivadino, Buenos Aires, El Ateneo

PIS DIEZ, Nayla (2012), “La política universitaria peronista y el movimiento estudiantil reformista: actores, conflictos y visiones opuestas (1943-1955)”, Los trabajos y los días, La Plata, año 4, nº3. Versión online consultada en julio de 2017

PLOTKIN, Mariano Ben (1993), Mañana es San perón. Propaganda, rituales políticos y educación en el régimen peronista (1946-1955), Buenos Aires, EDUNTREF [2013]

PUCCI, Roberto (2012), Pasado y presente de la Universidad de Tucumán. Reforma, dictaduras y populismo neoliberal, Buenos Aires, Lumiere

RAMIREZ, Mari Carmen (1996), “El clasicismo dinámico de David Alfaro Siqueiros. Paradojas de un modelo excéntrico de vanguardia”, en DEBROISE, Oliver, Otras rutas hacia Siqueiros, México, Curare‐INBA

ROCHFORT, Desmond (1993), Pintura mural mexicana. Orozco, Rivera, Siqueiros, México, Editorial Limusa

ROMERO BREST, Jorge (1944), Lorenzo Domínguez, Buenos Aires, Poseidón

ROSSI, Cristina (2010), “Escritos y testimonios. El caso del ‘Manifiesto de cuatro jóvenes’”, VII Jornadas Nacionales de Investigaciones en Arte en Argentina. Los desafíos del arte en el año del Bicentenario”, La Plata, Facultad de Bellas Artes – UNLP

ROSSI, Cristina (2016), “Orozco, Rivera, Siqueiros. La conexión sur”, en PALACIOS, Carlos (cur.), Orozco, Rivera y Siquerios: la exposición pendiente y la conexión sur (catálogo de exposición), Buenos Aires, MNBA

SUAYTER MONETTI, María Adela (2004), Los estudios humanísticos en la Universidad Nacional de Tucumán: 1914-1945, Tucumán, FFyL-UNT

UNT (1946), Labor de la intervención del Dr. Horacio Descole, Tucumán, UNT

UNT (1947), “Se otorgan títulos de Doctores ‘Honoris Causa’ al señor Presidente de la Nación Argentina General Juan D. Perón y al de la República de Chile, Doctor Gabriel González Videla”, Memoria año 1947, UNT

UNT (1950), Planes de estudio, Tucumán, UNT

UNT (1951), Exposición Pompeyo Audivert. Grabados. Buenos Aires, Galería Muller-UNT

UNT (1964), Compilación (desde el 1º de enero de 1937 al 31 de diciembre de 1962), Tomo II, vol. 1, Tucumán, UNT

UNT (1965), Compilación desde el 1 de enero de 1937 al 31 de diciembre de 1962, Tucumán, UNT

WECHSLER, Diana (1998), “Nuevas miradas, nuevas estrategias, nuevas contraseñas”, en WECHSLER, Diana (coord.), Desde la otra vereda. Momentos en el debate por un arte moderno en la Argentina (1880-1960), Buenos Aires, Ediciones del Jilguero

WECHSLER, Diana (1999), “Spilimbergo maestro. Su actividad en la Academia de Bellas Artes y en la Universidad de Tucumán”, en AAVV (1999), Spilimbergo, Buenos Aires, Fondo Nacional de las Artes

WYNGAARD, Alejandra (2015), Memorias presentes. Una historia de 99 años (catálogo de exposición), Tucumán, Museo Provincial de Bellas Artes “Timoteo Eduardo Navarro”

WYNGAARD, Alejandra y ROBLES, Ana Victoria (2006), “Aproximaciones para una historia: del Instituto Superior de Artes a Facultad (1948/1985)”, en BRAVO, María Celia (comp.), Actas del Primer Congreso sobre la Historia de la Universidad de Tucumán, Tucumán, UNT

Published

2019-12-30

How to Cite

Fasce, P. (2019). The Superior Institute of Arts of the National University of Tucumán: dialogues between province and nation in the project of cultural modernization of the first Peronism (1946-1952). AURA. Revista De Historia Y Teoría Del Arte, (10), 3–25. Retrieved from https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/667